top of page

Turku ja raitiotiehanke: Kaupunkikehityksen uusi aikakausi

Writer: Jesse PutkonenJesse Putkonen


Turku, Suomen vanhin kaupunki, on jälleen kerran osoittamassa, että se ei pelkää uudistuksia. Turun raitiotiehanke on kunnianhimoinen ja kauaskantoinen projekti, joka ei ainoastaan paranna kaupungin liikennejärjestelmää, vaan myös muokkaa sen tulevaisuutta. Tämä hanke on herättänyt paljon keskustelua, mutta tarkastellaanpa, miksi se on askel oikeaan suuntaan.


Miksi raitiotie?


Raitiotie ei ole pelkkä liikenneväline; se on kaupunkikehityksen eräänlainen moottori. Turun suunnitelmissa on rakentaa raitiotie, joka yhdistää Varissuon, keskustan ja sataman. Tämä 12 kilometrin reitti on arvioitu maksavan 380 miljoonaa euroa, ja valtion osuus kustannuksista olisi noin 30 prosenttia. Itse rakentamine maksaa vuoden 2022 arvion mukaan 344 miljoonaa euroa ja raitiovaunut 42 miljoonaa euroa. Raitiotien odotetaan lisäävän julkisen liikenteen käyttöä, nostavan kiinteistöjen arvoa ja edistävän rakentamista.


Ennusteiden mukaan Turussa asuu 15 vuoden päästä 40 000 - 60 000 asukasta enemmän kuin nyt. Tämänkin varjossa kasvavaa kaupunkia pitää kehittää tulevaisuutta ajatellen, katse horisontissa.


Turkua on satoja vuosia rakennettu savipohjalle, joten saven ei pitäisi tulla rakennustöissä yllätyksenä.


Savipohja ei ole mikään turkulainen erikoisuus, vaan raitiotie kulkee mallikkaasti myös pääkaupunkiseudulla vahvoilla pohjavahvistuksilla.


Raitiotie on tarkoitus rakentaa monissa isoissa rakennushankkeissa hyväksi todetulla allianssimallilla, jolla kaikki viimeisten kymmenen vuoden aikana rakennetut raitiotiet on toteutettu Suomessa. Allianssimallihan tarkoittaa, että allianssiin kuuluvat jakavat riskit ja vastuut. Mikäli vuonna 2025 laadittava kokonaiskustannusarvio ylitettäisiin, rakentamisen aikana kaikki allianssin osapuolet vastaavat siitä. Tämä auttaa pitämään budjetin hallinnassa. Tunnetusti Turussa budjetti ylittyy reippaasti rakennushankkeissa, mutta allianssin on tarkoitus estää tämä.   


Raitiotiehankkeen lopullinen kustannusarvio selviää loppuvuonna 2025. Silloin myös valtuusto päättää raitiotiehankkeen kohtalosta.

Mikäli minut valitaan valtuustoon, annan ääneni raitiotiehankkeen rakentamiselle.


Rakennustyöt aiheuttavat luonnollisesti määräaikaista haittaa liikenteelle ja mahdollisesti yrittäjille, mutta uskon, että kokonaishyödyt ajavat kuitenkin haittojen yli.

Raitiotieliikenteen rakentaminen on kallista, mutta nyt jos koskaan raitiotiet pitää rakentaa. Turun kaupungin yksi suurimmista virheistä oli lopettaa aikoinaan raitiotieiikenne.


Yhteenveto: Turun pitää rakentaa raitiotieliikenne, vaikka tämä on kallis investointi. Tämän taakse ei kuitenkaan ei voi kuitenkaan täysin mennä, koska pysyvänä joukkoliikenneratkaisuna se lisää ennakoitavuutta ja luottamusta yrittäjille, sijoittajille, rakennuttajille ja asukkaille. Jos/kun minuta valitaan valtuustoon, äänestän raitiotieliikenteen puolesta ja teen parhaani, ettei budjetti ylity.


Turku on asukasluvultaan Pohjoismaiden 5. suurin kaupunki, jossa ei ole raitiotieliikennettä.

Comments


bottom of page